علائم خرابی جلوبندی ماشین | 6 نشونه‌ای که امنیت شما رو به‌خطر میندازه!

هر آنچه باید درباره علائم خرابی جلوبندی بدانید.

فهرست محتوا

سیستم جلوبندی ماشین به راننده و سرنشینان کمک می‌کنه تا یه سواری راحت و پایدار داشته باشن. این سیستم می‌تونه چاله‌چوله‌ها و دست‌اندازهای جاده رو جذب کنه تا شما بتونید با خیال راحت شتاب بگیرید یا ترمز کنید. تو این مقاله از وب‌سایت «اتو اچار» قصد داریم به‌طور کامل در مورد علائم خرابی جلوبندی و تشخیص اون صحبت می‌کنیم.

از اونجایی‌که قطعات سیستم جلوبندی خودرو به‌ مرورزمان فرسوده می‌شن، باید در اولین فرصت یه مکانیک حرفه‌ای جلوبندی اونا رو بررسی کنه؛ ولی اول باید علائم خرابی جلوبندی رو بشناسید تا در زمان مناسب به تعمیرگاه مراجعه کنید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جلوبندی خودرو چیه؟

جلوبندی به قسمت جلو و زیر ماشین گفته میشه که وظیفه اصلیش تعلیق ماشینه. اگر جلوبندی اتومبیل، سالم باشه،‌ موقع حرکت تو جاده‌های ناهموار، تعلیق مناسبی در ماشین ایجاد میشه که همین نکته رانندگی رو راحت می‌کنه.

البته لازمه این رو هم بگوییم که جلوبندی با سیستم تعلیق ماشین فرق داره و نباید این دو تا رو با هم اشتباه بگیرید. تفاوت سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین اینه که جلوبندی فقط شامل قسمت جلویی خودرو می‌شه؛ ولی تو سیستم تعلیق به کمک‌فنرها و چرخ‌های عقب هم اشاره میشه.

چرخ‌های جلو، ماشین رو به طرفین هدایت می‌کنن و در نتیجه تعلیق خودرو در قسمت جلو خیلی مهم‌تر از قسمت عقب اتومبیله. به خاطر همین، علاوه بر سیستم تعلیق، از جلوبندی خودرو هم استفاده می‌شه. با شناخت علائم خرابی جلوبندی به عنوان یکی از نکات مهم نگهداری خودرو می‌تونید ایمنی و راحتی رو به ماشینتون برگردونید.

جلوبندی خودرو چیست؟

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

جلوبندی ماشین قطعات متفاوتی داره که خرابی هر کدومشون باعث به وجود اومدن ایراد موقع رانندگی می‌شه. اجزای تشکیل‌دهنده جلوبندی اتومبیل رو در ادامه می‌بینید:

سیستم فرمان

بلبرینگ و توپی چرخ‌ها

سیستم تعلیق در جلو

فنر و کمک‌فنرهای جلو

سیستم چرخ‌ها

سیبک‌ها

میل تعادل و میل موجگیر

اکسل

سگ دست و شغال دست

طبق و رام

 

اتوآچار دوست تعمیرکار من

ثبت درخواست خدمات تعمیرگاهی

دیگه نباید نگران خدمات خودروت باشی، با خیال راحت درخواستت رو ثبت کن و منتظر تماس ما باش.

اتوآچار دوست تعمیرکار من

 

علل خرابی جلوبندی خودرو

اجزای سیستم تعلیق همیشه در معرض تنش و فشار هستن و حتما می‌دونید که قطعاتی که همیشه تحت ‌فشارن مستعد فرسودگی میشن. طول عمر دقیق خرابی قطعات جلوبندی مشخص نیست، چون عوامل زیادی وجود دارن که باعث میشن سیستم تعلیق و جلوبندی اتومبیل زودتر خراب بشه.

با این‌ حال، در ادامه به 4 علت اصلی خرابی جلوبندی اشاره می‌کنیم تا بتونید با شناخت علائم خرابی جلوبندی، این مشکلات رو حل کنید:

1. استفاده نادرست از خودرو

استفاده نادرست از ماشین می‌تونه باعث فرسودگی زودرس قطعات جلوبندی بشه. وقتی روی چاله‌ها، دست‌اندازهای بزرگ یا سرعت‌گیرهای غیراستاندارد رانندگی می‌کنید، طبق‌های ماشین ممکنه خم بشن یا بشکنن یا بوش طبق‌ها خیلی سریع فرسوده بشن.

همچنین وسیله نقلیه‌ای که مدام تو جاده‌های ناهموار تردد می‌کنه، اصطکاک زیادی بین یاتاقان‌های ماشین ایجاد می‌شه که این مسئله، اصطکاک و سایش قطعات جلوبندی رو بیشتر می‌کنه.

از طرفی بوش‌های ماشین در آب‌وهوای گرم زودتر فرسوده می‌شن و به مایعات موتور مثل روغن حساسن، یعنی اگر روغن برای مدت طولانی روی بوش‌های طبق بمونه، خیلی زود اونا رو خراب می‌کنه.

2. اثرات ناشی از خوردگی

خوردگی دشمن شماره یک قطعات فلزیه! قرار گرفتن قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو در معرض پاشش آب جاده و نمک، در طول زمان می‌تونه باعث خوردگی و زنگ‌زدگی اون‌ها بشه. در واقع همه قسمت‌های فلزی طبق‌ها، اتصالات توپ، اتصالات تثبیت‌کننده، بوش‌ها، استرات‌ها و بقیه قطعات در معرض خوردگی هستن.

این قطعات که برای ایمنی خودرو حیاتی محسوب میشن، اگر از یه حدی بیشتر دچار خوردگی بشن باید اونا رو عوض کرد. بهتره از قطعات فلزی‌ای استفاده کنید که پوشش‌های محافظ در برابر خوردگی دارن؛ این قطعات گزینه بهتری برای جایگزینی قطعات فرسوده هستن.

3. نصب نامناسب قطعات جلوبندی

نصب نامناسب قطعات جلوبندی ماشین می‌تونه باعث از کار افتادن فرمان و اجزای سیستم تعلیق بشه. مثلا، اگر بوش به ‌درستی نصب نشده باشه، می‌تونه باعث عملکرد ضعیف طبق بشه و روی سایر اجزای تعلیق و جلوبندی هم اثر منفی بذاره.

یا مثلا اگر اتصال توپی درست انجام نشده باشه، ممکنه سیبک رو بشکونه و به سگ دست آسیب بزنه. اگر هم مفصل توپی خیلی شل نصب‌ شده باشه، خیلی زود فرسوده می‌شه.

در کل قطعات جلوبندی و سیستم فرمان با هم کار می‌کنن، پس اگر یک قطعه به ‌درستی نصب نشه، به احتمال‌ زیاد، باعث آسیب دیدن بقیه قطعات میشه.

اگه به دلیل خرابی جلوبندی، سیستم فرمان‌پذیری ماشین‌ةون هم دچار مشکل شده، پیشنهاد ما استفاده از خدمات میزان فرمان سه بعدی هست. برای رزرو خدمات میزان فرمان در تهران از بهترین مراکز کلیک کنید.

4. آسیب‌های ناشی از تصادف

قطعات فرمان و سیستم تعلیق بعد از تصادف باید بررسی بشن. توصیه می‌شه طبق‌های خمیده شده رو بعد از تصادف از جلو و بغل ارزیابی کنید. تصادفات جاده‌ای می‌تونه بعضی قطعات یا کل جلوبندی رو از بین ببره؛ این مورد رابطه مستقیمی با شدت تصادف داره.

یکی دیگه از دلایل رایج برای تعویض قطعات جلوبندی، بکسل نادرست ماشینه. بعضی از یدک‌کش‌های سهل‌انگار، قلاب‌های کامیون بکسل‌شون رو به طبق و قطعات دیگه جلوبندی می‌بندن که باعث می‌شه این قطعات خم بشن.

علل خرابی جلوبندی خودرو چیست؟

علائم خرابی جلوبندی ماشین

چطور تشخیص بدیم که مشکلی در جلوبندی ماشین وجود داره؟ برای جواب دادن به این سؤال باید سراغ علائم خرابی جلوبندی ماشین بریم:

1. کشیده شدن خودرو به یک‌طرف

اگر موقع رانندگی متوجه شدید که ماشینتون به یک ‌طرف کشیده می‌شه، مشکل از لاستیک‌ها، کمک‌فنرها یا ترمزهاست. لاستیک‌ها برای اطمینان از سواری نرم باید دقیقاً در یک راستا قرار بگیرن. به آج‌های لاستیک‌ها یه نگاهی بندازید تا ببینید لاستیک‌ها به‌طور یکنواخت فرسوده شدن یا نه؟

اگر مشکل از لاستیک‌ها نبود، به جلوبندی یه نگاهی بندازید تا شاید بتونید نشونه‌ای از ساییدگی یا آسیب رو روی کمک‌فنرها، طبق‌ها یا بوش‌ها ببینید. اگر این قطعات رو نمی‌شناسید، بهتره از خدمات تعمیر جلوبندی در تهران که در اتوآچار ارائه میدیم استفاده کنید.

2. صدا دادن موقع رد شدن از روی دست‌انداز

یکی دیگه از علائم خرابی جلوبندی، صدا دادن موقع رد شدن از دست‌اندازه؛ چون یکی از وظایف اصلی جلوبندی، حرکت روان خودرو موقع عبور از دست‌اندازه.

اگر موقع رد شدن از دست‌اندازها صدایی شنیدید، پس یک جای کار ایراد داره. تشخیص دقیق صدا یکم سخته، چون جلوبندی ماشین از قطعات مختلفی تشکیل‌ شده. با این ‌حال، بعضی از دلایل ایجاد صدای تق‌تق ماشین موقع عبور از دست‌اندازها این موارد هستن:

  • خرابی بوش طبق‌ها
  • آسیب‌دیدگی اتصالات
  • فرسودگی پایه‌ها
  • شل بودن پایه‌های بدنه
  • فرسودگی یا خرابی کمک‌فنرهای خودرو
  • آسیب‌دیدگی سیستم فنربندی ماشین

 

3. پایین بودن یک گوشه از خودرو!

اگر متوجه شدین که یک‌ گوشه از ماشین پایین‌تر از گوشه‌های دیگشه، احتمالا کمک‌فنر ماشین‌تون فرسوده شده یا آسیب‌دیده. همچنین ممکنه موقع حرکت از روی دست‌اندازها یا یک چاله عمیق متوجه صدای تق‌تق بشید.

برای بررسی این موضوع، اول مطمئن بشید که لاستیک‌ها به‌طور صحیح و یکسان باد شدن؛ ولی اگر بعد از بررسی باد لاستیک‌ها هنوز به نظر می‌رسه یک‌گوشه از ماشین پایین‌تره، وزن خودتون رو روی چرخ‌های جلوی ماشین بندازید و به واکنش سیستم کمک‌فنر دقت کنید. شنیدن هر صدایی می‌تونه یکی از علائم خرابی جلوبندی ماشین باشه.

4. سخت چرخیدن فرمان ماشین

وقتی‌که چرخوندن فرمان خودرو سخت میشه، مخصوصا موقع رانندگی با سرعت‌پایین، نشونه‌ای از اینه که سیستم تعلیق یا جلوبندی ماشین مشکل پیدا کرده. این موضوع می‌تونه به خاطر پایین بودن سطح مایع فرمان، معیوب شدن پمپ برق فرمان، نشتی قفسه فرمان یا فرسودگی بوش‌های طبق باشه.

در این حالت، ممکنه لرزیدن شدید فرمان موقع رانندگی رو هم تجربه کنید. به ‌طور کلی، دلایل لرزش فرمان ماشین می‌تونه شامل این موارد باشه:

  • تنظیم نبودن لاستیک
  • کم‌باد بودن لاستیک‌های ماشین
  • از شکل افتادن لاستیک ماشین
  • خرابی بلبرینگ‌های چرخ و لاستیک
  • فرسودگی اجزای فرمان
  • خرابی پلوس خودرو

 

5. روغنی شدن اجزا و قطعات سیستم تعلیق

روغن‌زدگی اجزا و قطعات سیستم تعلیق یکی دیگه از علائم خرابی جلوبندیه. اگر متوجه شدید که قطعات جلوبندی، روغنی یا چرب شدن، یعنی یه مشکلی وجود داره. کمک‌فنرها نقش مهمی در سیستم تعلیق دارن و اگر درست کار نکنن، می‌تونن باعث عدم توازن ماشین بشن.

همچنین نشت مایعات از اجزای جلوبندی نشونه‌ای از کارکرد نادرست و نامطلوب قطعات این سیستم تعلیق هست. بهترین کار اینه که به زیر جلوبندی ماشین نگاه کنید تا ببینید آیا قسمتی از اون روغنی یا چرب شده یا نه. در این مورد یه تکنسین حرفه‌ای می‌تونه علت مشکل رو شناسایی کنه و تعمیرات لازم رو انجام بده.

6. جلو پریدن ماشین موقع ترمز گرفتن!

شیرجه رفتن جلوی ماشین به این صورته که جلوی اتومبیل موقع ترمز شدید یا معمولی، به سمت پایین حرکت ‌کنه. دلیل این اتفاق مربوط به کمک‌فنر و استرات‌ها (Struts) هست.

اگر روتورهای ترمز از تعادل خارج‌ بشن یا منحرف ‌شده باشن، ممکنه در جلوبندی خودرو مشکل ایجاد بشه. همچنین اگر لنت‌های ترمز فرسوده یا پر از خاک و زباله باشن، ناحیه روتور زیر لنت‌های ترمز می‌تونه این مواد رو جمع‌آوری کنه و باعث می‌شه که ماشین موقع ترمز جلو بپره.

با این‌ حال، مشکل اصلی در بیشتر موارد به کمک‌فنرها برمی‌گرده. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مقاله زمان تعویض لنت ترمز رو مطالعه کنید.

نشانه های تشخیص علائم خرابی جلوبندی ماشین چیست؟

اثرات بی‌توجهی به علائم خرابی جلوبندی

بی‌توجهی به علائم خرابی جلوبندی می‌تونه به مشکلات جدی و خطرناکی منجر بشه. سلامت سیستم جلوبندی در خودرو برای تعادل، کنترل و راحتی موقع حرکت ماشین اهمیت زیادی داره. اگر به علائم خرابی این سیستم بی‌توجهی کنید، ممکنه با این مشکلات و خطرات روبرو بشید:

  • کنترل ناپذیری خودرو: خرابی در جلوبندی می‌تونه باعث از کنترل خارج شدن ماشین بشه. در این شرایط کنترل ماشین به‌طور کامل از دست شما خارج می‌شه و ماشین‌شتون به هر مسیری ممکنه حرکت کنه!
  • افزایش فاصله ترمز: جلوبندی خراب می‌تونه به تماس نادرست لاستیک‌ها با سطح جاده منجر بشه که این مسئله باعث افزایش فاصله ترمز میشه. این یعنی به مسافت بیشتری برای توقف کامل خودرو نیاز دارید.
  • عدم توازن و لغزش: جلوبندی خراب ممکنه باعث عدم توازن خودرو در زمان انجام مانورها و تغییر مسیر بشه. این مشکل می‌تونه لغزش و سخت شدن کنترل خودرو رو برای راننده به وجود بیاره.
  • ضربه شدید به لاستیک‌ها: خرابی در جلوبندی می‌تونه باعث ضربه شدید به لاستیک‌ها و قطعات سیستم تعلیق بشه که در صورت عدم توجه به این موضوع، هزینه‌های زیادی روی دستتون می‌ذاره.
  • به خطر افتادن ایمنی سرنشینان: وجود هر مشکلی تو جلوبندی ماشین می‌تونه امنیت سرنشینان رو به خطر بندازه؛ مخصوصا کشیدن شدن خودرو به یک‌طرف و نداشتن کنترل کامل روی فرمان خودرو که می‌تونه به شدت خطرآفرین باشه.

 

بهترین روش برای جلوگیری از این مشکلات اینه که به علائم خرابی جلوبندی توجه کنید و در صورت مشاهده هرگونه علامت غیرعادی، ماشین رو به یه متخصص نشون بدید. بی‌توجهی به این نشونه‌ها می‌تونه ایمنی شما، سرنشینان و بقیه راننده‌ها توی جاده رو کاهش بده.

بهترین زمان تعمیر جلوبندی

کارشناس‌ها معتقدن که با توجه به نحوه رانندگی و هموار یا ناهموار بودن مسیر، باید حداکثر بعد از هر 2 هزار کیلومتر یا هر سه ماه یک‌ بار، سیستم جلوبندی ماشین رو بررسی کرد.

با این ‌حال، اگر هرکدوم از علائمی که در قسمت قبلی گفتیم رو مشاهده کردید، باید شریعا به مکانیک مراجعه کنید و جلوبندی ماشینتون رو با استفاده از سرویس دوره‌ای خودرو چک کنید.

کلام آخر

علائم خرابی جلوبندی بیشتر شامل کشیدن خودرو به یک‌طرف، ایجاد لرزش در فرمان و شنیدن صدا از جلوی خودرو موقع رد شدن از دست‌اندازهاست.

سیستم تعلیق ماشین رابطه مستقیمی با ایمنی و راحتی در رانندگی داره. بنابراین، همیشه به علائم غیرعادی در رفتار و عملکرد ماشینتون توجه کنید و در صورت مشاهده هر نشونه‌ای از خرابی سیستم تعلیق و جلوبندی، به یک متخصص مراجعه کنید.

سؤالات متداول

علائم خرابی جلوبندی چه مواردی هستن؟

علائم خرابی جلوبندی بیشتر شامل کشیدن خودرو به یک‌طرف، ایجاد لرزش در فرمان و شنیدن صدا از جلوی خودرو موقع رد شدن از دست‌اندازهاست.

اگه به علائم خرابی جلوبندی توجه نکنیم چه اتفاقی میفته؟

بی‌توجهی به علائم خرابی جلوبندی می‌تونه به مشکلات جدی و خطرناکی منجر بشه. جلوبندی در ماشین برای تعادل، کنترل، امنیت و راحتی در زمان حرکت اهمیت زیادی داره.

جلوبندی ماشین هر چند وقت یکبار باید بررسی بشه؟

کارشناس‌ها معتقدن که با توجه به نحوه رانندگی و هموار یا ناهموار بودن مسیر، باید حداکثر بعد از هر 2 هزار کیلومتر یا هر سه ماه یک‌ بار، جلوبندی ماشین رو بررسی و چک کرد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

4 Comments

  1. داریوش گفت:

    سلام. ماشین من موقع عبور از دست اندازها مخصوصا اونایی که شیب زیادی دارن خیلی میکوبه و ضربه کامل به اتاق انتقال داده میشه. آیا این مشکل میتونه یکی از علائم خرابی جلوبندی باشه؟

    • Moein Rafiei Mehr گفت:

      قطعا مشکل از سیستم جلوبندی ماشین هست اما اینکه دقیقا کدوم قسمت دچار مشکل شده چیزیه که باید کارشناس بررسی کنه. برای اینکه بهترین تعمیرگاه‌های جلوبندی تو لوکیشن خودتون بهتون معرفی بشه کافیه درخواستتون رو تو همین صفحه ثبت کنید.

  2. amir گفت:

    سلام زیر ماشین به یک سنگ نسبتا بزرگ برخورد کرده بعد از چندروز زیر پای راننده بعضی مواقع صداهایی مثل تقه زدن میاد مشکل از چیه ؟

    • متخصص محتوای اتوآچار گفت:

      با سلام و احترام. با توجه به اینکه در زیر ماشین قطعات زیادی وجود دارد نظر قطعی نمیتوان داد. برای برسی دقیق تر درخواست خودتون رو در این صفحه https://autoachar.com/services/ ثبت کنید تا ماشینتون برسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارائه دهنده خدمات

درخواست خدمات تعمیرگاهی